Enciklopédia
Átkattintás (click through; CT)
Az a művelet, amikor a látogató megtekinti a hirdetést, majd arra kattintva eljut a hirdetéshez beállított céloIdaIra.
Átkattintási arány (click through rate; CTR)
A hirdetésekre történt kattintások száma, elosztva a hirdetések megjelenésének számával, azaz a sikeres, kattintott hirdetések aránya.
Céloldal (landing page; LP)
Olyan weboldal, amely a hirdetésekre kattintva megjelenik. A céloldal nem feltétlenül a webhely főoldala.
Dinamikus oldal (dynamic page)
Olyan weboldal, amelynek tartalma nincs előre rögzítve (lásd statikus vagy HTML-weblap), hanem bizonyos változók - például napszak vagy az internetező személye - hatására dinamikusan módosul. A dinamikus oldalt használnak például a hírportálok vagy az online áruházak is. A dinamikus oldal nemcsak bonyolultabb a statikusnál, de a keresők szempontjából történő optimalizálása is nehezebb.
Domén (domain)
A webes címzés alapvető egysége, lényegében a webcím. Léteznek felső szintű domének (pl. .com, .hu stb.), domén nevek (pl. valami.hu) és aldomének (pl. valami.valami.hu).
Érkezési oldal
ld.: céloldal
Érvénytelen kattintás (invalid click)
Kattintások, melyek kattintási csalás eredményeként valósultak meg. A PPC szolgáltatók ennek díját nem fizettetik ki a hirdetőkkel.
ETARGET
Az ETARGET hazánkban és a környező országokban működő PPC szolgáltató
Fogadó URL (redirection URL)
A céloldal linkje. Az a link, amelyre a látogató eljut, ha az adott PPC hirdetésre kattint.
Főoldal/nyitóoldal (homepage)
A webhely főoldala, amely a domén beírása esetén jelenik meg.
Google AdSense
Olyan szövegalapú Google AdWords hirdetéseket jelenít meg, amelyek egy-egy webhely látogatói számára érdekesek. A hirdetésekre történő kattintásokért a Google fizet a webhely tulajdonosának.
Google AdWords
A Google nemzetközi PPC szolgáltatása.
Google hálózat (Google network)
A Google AdWords hirdetések azon megjelenítési helyei, melyek a Google saját tulajdonában vannak, mint például a Google.hu vagy a Gmail.
Google tartalmi háló (Google content network)
A Google AdSense programjához tartozó weboldalak, ahol tartalomra célzott Google
Hirdetéselosztás (ad distribution)
Arányszám, amely megmutatja, hogy a keresésre és tartalomra célzott PPC hirdetések milyen arányban járultak hozzá a kampány sikeréhez.
Hirdetési csoport (adgroup)
Egy kampány kulcsszavai azon szempont - például témakörök - szerint csoportosítva, melyekhez eltérő hirdetések tartoznak, illetve amelyek beállításait a többitől függetlenül lehet kezelni.
Hirdetésminőségi mutató (quality score QS)
A hirdetések minőségét és relevanciáját méri, valamint minimális CPC-ajánlatot határoz meg a Google és a keresőhálózat rendszerében. Ezt a pontszámot a kulcsszó átkattintási aránya (CTR), továbbá a hirdetési szöveg, a kulcsszó és a céloldal relevanciája határozza meg.
HTML oldal
Olyan weboldal, mely az egyszerűnek számító HTML leíró nyelvre épül. A dinamikus oldalakkal ellentétben ezeket statikus oldalaknak is nevezzük. Előnye a dinamikus oldallal szemben, hogy kiválóan optimalizálható.
JavaScript
A weboldalra kihelyezett dinamikus, interaktív elemek vezérlésére használt kódrendszer.
Kattintási költség (cost per click; CPC)
Egy kattintás átlagos költsége. Megmutatja, hogy egy időszak alatt átlagosan mennyibe került egy kattintás.
Keresésre célzás
Online (PPC) hirdetések célzására szolgáló módszer. A megjelenítendő reklámok kiválasztása az internetező által beírt keresőkifejezések alapján történik.
Keresőhálózat (search network)
A PPC szolgáltatókkal szerződéses viszonyban álló keresők összessége. Pl. Google AdWords esetében ez tartalmazza a Google.hu-t, az America Online keresőjét és más keresőket.
Keresőhirdetés (paid search)
A keresésre célzott, azaz internetes keresőkben megjelenő PPC hirdetések gyűjtőneve.
Keresőkifejezés (search query)
Szöveg, melyet a látogató a keresőoldal keresőmezőjébe ír be azzal a céllal, hogy releváns találatokat kapjon.
Keresőmarketing (search engine marketing; SEM)
Gyűjtőfogalom - ide tartozik egy adott webhely minden, keresőkkel kapcsolatos marketingtevékenysége. Célja, hogy az adott webhelyen keresztül minél több üzlet valósulhasson meg.
Keresőoptimalizálás (search engine optimization; SEO)
Azon eszközök összessége, melyekkel webhelyünk természetes találatok közötti helyezését próbáIjuk javítani.
Kifejezésegyezés (phrase match)
Ennek a kulcsszóillesztési opciónak a bekapcsolásakor csak akkor jelenik meg a hirdetésünk a keresőben, ha a látogató által beírt keresőkifejezésben az általunk megadott kulcskifejezés pontosan ugyanabban a sorrendben fordul elő.
Konverzió (conversion)
Konverziónak számít, ha a hirdetésre kattintó látogató az oldal megnyitása után az adott oldalon valamilyen, a kampány céljának megfelelő aktivitást mutat - például vásárol, feliratkozik a hírlevélre, további információt kér stb.
Konverziókővetés (conversion tracking)
Módszerek, szoftverek, melyekkel az adott kampányból érkező látogatók által generált konverziók mérhetők.
Konverziós arány (conversion rate)
A konverziós arány értéke a konverziók számának és a hirdetésre adott kattintások számának a hányadosa. Megmutatja, hogy az érdeklődők milyen arányban jelentettek valódi üzletet.
Költségkeret (budget)
A PPC kampány bizonyos időszakára vagy a teljes kampányra szánt összeg.
Közvetett relevancia (indirect relevancy)
Közvetett relevanciáról akkor beszélünk, ha a kulcsszó és az általunk hirdetni kívánt termék vagy szolgáltatás közvetve kapcsolódik egymáshoz - például a termékünk egy bakancs, a kulcsszó pedig a természetjárás.
Közvetlen relevancia (direct relevancy)
Közvetlen relevanciáról akkor beszélünk, ha a kulcsszó és az általunk hirdetni kívánt termék vagy szolgáltatás közvetlen kapcsolatban áll egymással - például a termékünk egy bizonyos bakancstípus, a kulcsszó pedig a bakancs.
Kulcskifejezés (key phrase)
Több tagból álló kulcsszó
Kulcsszó (keyword)
Szó vagy kifejezés, amelyre rákeresve hirdetésünk megjelenik. A hirdetők által egy adott hirdetéscsoporthoz létrehozott kulcsszavak a potenciális ügyfelek megcélzását szolgálják. Relevánsak az adott termékre vagy szolgáltatásra, amelyet értékesíteni kívánunk.
Kulcsszó eszköz (keyword tool)
Webes felületen elérhető eszköz, mely segít a hasonló vagy eltérő írásmódú kulcsszavak összegyűjtésében.
Kulcsszóillesztés (keyword matching)
Módszerek összessége, melyek leírják, hogy az általunk megadott kulcsszavak és kulcskifejezések miképpen iIIeszkedjenek a látogató által a keresőbe beírt keresőkifejezéshez.
Landing page
ld.: céloldal
Linkcsere (link swap, reciprocallinking)
Az oldalunkon elhelyezünk egy linket, közben megkérjük a belinkelt oldal tulajdonosát, hogy cserébe ő is helyezzen el egy, a mi oldalunkra mutató linket.
Linkgyűjtemény (link farm)
Olyan webhely, mely témakörönként linkeket gyűjt össze.
Maximumlicit (maximum bid)
Az a (maximális) licitösszeg, amennyit hajlandóak vagyunk fizetni egy kattintásért. A maximális licitet a hirdető határozza meg.
Megjelenés (Ad View; AV)
Statisztikai mutatószám, egy hirdetés, reklám egyszeri megjelenése.
Minimumlicit (minimum bid)
Az a minimális kattintásonkénti licitösszeg, melynek megfizetésével a hirdetések megjelenhetnek. Ha ennél kevesebbet Iicitálunk, a hirdetésünk nem fog megjelenni. A minimumlicitet a PPC szolgáltatók a kereslet-kínálat függvényében, automatikusan határozzák meg.
Negativ kulcsszó (negative keyword)
Olyan kulcsszó, amely gátolja PPC hirdetésünk megjelenítését. Ha az internetező keresőkifejezése tartalmazza a negatív kulcsszót, hirdetésünk biztosan nem fog megjelenni.
Oldalletöltés (page view)
Statisztikai mérőszám: egy adott webhelyhez tartozó weboldal egyszeri megjelenése (egy látogató számítógépén) az adott webhely oldalletöltési mutatóját eggyel növeli.
Optimalizálás (optimization)
Módszer, melynek során eszközöket használunk arra, hogy kitűzött keresőmarketing-céljainkat elérjük. Optimalizálhatjuk a webhelyünket (SEO), de optimalizálásnak nevezzük egy PPC kampány beállításainak a módosítását is.
Organikus találatok
Természetes találatok
PageRank (PR)
A Google által kiszámított, egy-egy webhely relatív "fontosságát" mérő mutatószám, melynek értéke 1 és 10 között mozog, a nagyobb érték nagyobb „fontosságot” jelent.
Pontos egyezés (exact match)
Ennek a kulcsszó illesztési opciónak a bekapcsolásakor csak akkor jelenik meg a hirdetésünk a keresőben, ha a látogató pontosan ugyanezt a kifejezést kereste.
Pozíció (ad position)
Az adott hirdetés megjelenési helye, sorszáma a többi hirdetéshez képest. A kampányok elemzése során általában átlagos pozícióval találkozunk.
PPC reklám (pay per click advertising)
A kattintás alapján árazott hirdetések általános elnevezése. A hirdető ilyenkor csak a tényleges kattintásokért fizet, a kattintással nem járó megjelenésekért nem.
PPC szolgáltató (PPC network)
Szolgáltatók, amelyek PPC alapon kínálnak hirdetési felületeket, mint például a Google AdWords, ETARGET és CT Network.
Széles körű egyezés (broad match)
Ennek a kulcsszóillesztési opciónak a bekapcsolásakor minden olyan kereséskor megjelenik a hirdetés, ha a látogató által beírt keresőkifejezés bármilyen sorrendben tartalmazza az általunk megadott kulcsszavakat.
Találati oldal (search engine results page; SERP)
A keresők olyan oldala, amely a keresőkifejezés beírása és a keresés gombra kattintás után jelenik meg, s tartalmazza a természetes keresési találatokat.
Tartalmi hálózat (content network)
A PPC szolgáltatókkal szerződéses viszonyban álló, tartalmi célzást kínáló webhelyek (például portálok, híroldalak) hálózata, melyek vállalták, hogy PPC hirdetéseket helyeznek el webhelyeiken.
Tartalomra célzás
Online (PPC) hirdetések célzására szolgáló módszer. A megjelenítendő reklámok kiválasztása az internetező által olvasott oldalak tartalma alapján történik.
Természetes találatok (organic Iisting)
A kereső találati oldalán megjelenő linkek és weboldalrészletek, melyeket a kereső a saját algoritmusa alapján, kifejezetten nem fizetség ellenében jelenít meg.